Kentekens

Een echte Scout draagt zijn hemd vol kentekens met grote trots. Hieronder volgen een paar foto's van hoe een ideaal scoutshemd eruit ziet. Een scoutshemd is geen graffitimuur, er wordt dus ook niet zomaar met alcoholstift van alles op getekend!

KENTEKENS DIE JE VAN ONS KRIJGT

Jaarkentekens

Elk jaar dat je lid bent als scout, krijg je een jaarkenteken. Het meest recente jaarkenteken draag je net boven de rechterborstzak. Wanneer het jaar voorbij is, verhuist dit jaarteken naar de achterkant van het hemd, willekeurig geordend zoals je dat zelf wil! Je kan dus op basis van het aantal kentekens die een iemand op zijn hemd draagt zien hoe lang hij al Scout is. Hier kan je alvast alle oude jaarkentekens terug vinden!

Takkentekens

Elke tak heeft een eigen kenteken. Voor kapoenen, welpen, jonggivers, givers, jins, leiding en groepsleiding, zijn dit respectievelijk een gele muts, een groen vlieger, een oranje trekrugzak, een blauwe fiets, rode voetjes, een paarse boom en een bruin-grijze fakkel. Van alle groepen die je doorlopen hebt, naai je de takkentekens op je rug. Het kenteken van de tak waarin je nu actief bent, naai je op je rechter mouw in het midden van de bovenarm (onder het groepslintje)

Groepslintje

Het groepslintje dient op de rechtermouw bovenaan genaaid te worden.

Districtkenteken Mandel

Dit kenteken wordt gedragen op de linkermouw. Het wordt enkel gedragen door de leiding van het District Mandel.

Kenteken "I Survived Dinant"

Dit kenteken verwerft men bij de givers, na het succesvol afleggen van het fameuze Survivalweekend eind februari. Het kenteken hoort thuis op de achterkant van je hemd.

Nestdriehoekje

Dit is een kenteken dat je als welp krijgt bij de verdeling van de nesten. Het hoort thuis op je linkermouw net boven de elleboog en geeft aan tot welk nest je behoort. Enkel je recentste nestdriehoekje mag daar hangen, de driehoekjes van vorige jaren hang je op je rug.

Patrouillelintje

Dit is een kenteken dat je als jonggiver krijgt bij de verdeling van de patrouilles. Het hoort thuis aan de gesp van je linkerschouder en geeft aan tot welke patrouille je behoort. Enkel je recentste patrouillelintje mag daar hangen. Eerste en tweedejaars dienen na het kamp hun patrouillelintje in te leveren, derdejaars mogen het behouden!

Jonggiverwet

De jonggiverwet is een ritueel dat toegepast wordt op jonggiverkamp. Wie dit heeft afgelegd krijgt hiervoor een lederen bandje in ruil. Voor elk jonggiverkamp waarop je meegaat, krijg je rond je lederen bandje een metalen ringetje. Het hoort thuis aan de gesp van je rechterschouder.

Beloftekentekens

Als welp word je op kamp uitgenodigd je belofte af te leggen. Dit kan je tweemaal doen. Wie zijn belofte aflegt, krijgt hiervoor een beloftekenteken. Dit kenteken is een grijs of rood-bruin wolfje met blauwe achtergrond. Het grijze wolfje krijg je voor een belofte als derde jaar welp, de andere voor een belofte als tweedejaar. De kentekens horen thuis op de linker borstzak, je draagt een belofte immers op je hart.

Totemkenteken

Dit kenteken verwerf je pas wanneer je leiding of jin bent. Het hoort thuis net boven de linkerborstzak, boven het kenteken België.

Goede jacht, Vlijtige Arassari

Dit kenteken ter nagedachtenis van Wout (Leman) hoort thuis op de achterkant van het hemd.

KENTEKENS TE VERKRIJGEN IN DE HOPPERWINKEL

Op je hemd draag je ook enkele algemene kentekens, deze zijn uniform voor alle leden van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Al deze kentekens dient u via de Hopperwinkel al dan niet online aan te kopen indien u deze wenst.

Kenteken België

Dit kenteken wordt net boven de linkerborstzak genaaid. Dit is een horizontaal langgerekte Belgische vlag.

Vlaamse Leeuw

Dit kenteken wordt bovenaan op de linkermouw genaaid.

Provincieschil West-Vlaanderen

Dit kenteken wordt bovenaan op de linkermouw genaaid, onder de Vlaamse leeuw.

Internationaal kenteken

Dit kenteken komt op de linkermouw, in het midden van de bovenarm. Dit is een ronde paarse badge met een geborduurde witte lelie.

Junglebooknaamkenteken

Dit kenteken hoort thuis op de rechterborstzak en wordt enkel gedragen door de actieve welpenleiding. Oud-welpenleiding dient dit te verplaatsen naar de achterkant van het hemd.

OVERIGE KENTEKENS

Alle overige kentekens alsook oude jaartekens of takkentekens horen thuis op de achterkant van je hemd, net zoals alle extra's!

PS: een overzicht van alle Hopperkentekens, vind je hier!